Verksamhetsombud

Verksamheter kan boka resor genom att bli ombud för färdtjänstresenärer. Personal på ett boende eller annan verksamhet kan skapa en gemensam användare som används för att som ombud boka resor via app och internet för färdtjänstresenärer.

Fyll i blanketten Verksamhetsombud för färdtjänstresor och skicka in.  Adressen finns på blanketten. När vi har behandlat ärendet skickar vi er inloggningsuppgifter och instruktioner till den angivna e-postadressen. Den som skriver under blanketten ansvarar för att inloggningsuppgifterna hanteras på ett ansvarsfullt sätt.

Färdtjänstresenärer som vill ha hjälp med att boka sina färdtjänstresor via ombud måste sedan fylla i blanketten Boka via ombud. Ett tips är att dela ut blanketten till dem med era uppgifter förifyllda, till exempel:  Dagcentralen Daggkåpan  Id-nummer 0001. Sedan fyller resenärerna i sina personuppgifter, skriver under och skickar in.

Om resenärerna själva använder appen eller internetbokningen (minaresor.goteborg.se) kan de logga in och under ”användare” och ”mina ombud” lägga till er som ombud.

Alla resor går inte att boka via app och internet

LSS-resor, dagvårdsresor och resor tillsammans med barn, ungdomar och djur går inte att boka via app och internetbokningen. Sådana resor måste bokas genom vår beställningscentral på telefon 031- 368 25 50 istället. Vänd dig även dit om du vill avboka en sådan resa. Du kan däremot boka resor med vuxna medresenärer.

Sjukresor, resor i Södra skärgården och resor utanför Göteborgsområdet går inte heller att boka via app och internetbokningen. Här gäller andra regler, se goteborg.se Boka färdtjänstresa via internet och app

Frågor och svar om att vara verksamhetsombud för färdtjänstresor

Vad finns det för fördelar med att vara verksamhetsombud för färdtjänstresor?
Det sparar tid. Ni slipper telefonkö och kan boka färdtjänstresor när som helst på dygnet. Dessutom får ni en bra överblick över samtliga bokade resor. Nu kan man dessutom se i appen var fordonet är, när man väntar på sin resa.

Hur gör vi om vi vill ändra lösenord? Eller inte hittar det?
Det går att byta lösenord när ni är inloggade. Om ni glömmer lösenordet måste ni kontakta oss för att få ett nytt lösenord.

Kontakta oss

Vi kan hjälpa till om ni tycker att något är krångligt. Hör av er till vår kundservice.

Blanketterna: 
Verksamhetsombud för färdtjänstresor
Boka via ombud (blankett för resenärer)

Länkar till mer information
Boka färdtjänstresa via internet och app